I. Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 36/2021 privind utilizarea semnaturii electronice avansate sau semnaturii electronice calificate, insotite de marca temporala electronica sau marca temporala electronica calificata si sigiliul electronic calificat al angajatorului in domeniul relatiilor de munca si pentru modificarea si completarea unor acte normative

Actul normativ vizeaza digitalizarea relatiilor de munca, in sensul utilizarii semnaturii electronice avansate sau calificate insotite de marca temporala electronica sau marca temporala electronica calificata si sigiliul electronic calificat al angajatorului in toate documentele necesare desfasurarii acestor relatii si simplificarea mecanismelor de desfasurare a telemuncii, inclusiv in ceea ce priveste sanatatea si securitatea in munca.

Potrivit noilor modificari aduse Codului muncii, prin OUG nr. 36/2021, angajatorul si salariatul pot opta sa foloseasca, la incheierea contractului de munca si/sau a actelor aditionale la acesta, fie semnatura electronica avansata, fie semnatura electronica calificata. Semnatura electronica va putea fi utilizata de angajator si in raporturile cu institutiile publice, la intocmirea inscrisurilor/documentelor din domeniul relatiilor de munca/securitatii si sanatatii in munca.

Documentele astfel semnate vor fi arhivate, de catre angajator, cu respectarea prevederilor Legii Arhivelor Nationale nr. 16/1996 si ale Legii nr. 135/2007 privind arhivarea documentelor in forma electronica, si vor fi puse la dispozitia organelor de control competente, la solicitarea acestora.

In regulamentul intern si/sau in contractul colectiv de munca aplicabil se vor detalia conditiile in care va putea fi utilizata semnatura electronica avansata sau a semnatura electronica calificata.

Angajatorul nu va putea obliga salariatul sa foloseasca semnatura electronica, chiar daca va suporta costurile aferente, iar ambele parti vor fi obligate sa foloseasca acelasi tip de semnatura la incheierea documentelor privitoare la raporturile de munca (fie semnatura olografa, fie semnatura electronica avansata, fie semnatura electronica calificata).

Sunt aduse si importante modificari Legii nr. 81/2018 privind telemunca, dintre care enumeram:

  • A fost eliminata conditia prezentei telesalariatilor, la sediul angajatorului, cel putin o zi pe luna;
  • Este reglementata posibilitatea angajatorului de a verifica activitatea telesalariatilor, prin utilizarea tehnologiei informatiei si a comunicatiilor (online, telefonic, etc), in conditiile stipulate in contractul individual de munca si in regulamentul intern;
  • A fost eliminata obligatia mentionarii, in cuprinsul contractului de telemunca, a locului sau a locurilor convenite de parti pentru desfasurarea telemuncii.

 

O.U.G. nr. 36/2021 a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 474/06.05.2021, cu intrare in vigoare de la publicare, iar in termen de 60 de zile se vor modifica Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii securitatii si sanatatatii in munca nr. 319/2006, aprobate in prezent prin HG nr. 1425/2006.

 

II. Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 37/2021 pentru modificarea si completarea Legii nr. 53/2003 privind Codul muncii

Potrivit notei de fundamentare, actul normativ a fost adoptat in vederea instituirii unor relatii de munca mai flexibile, care sa asigure crearea conditiilor pentru dezvoltarea mediului de afaceri, precum si sa asigure o debirocratizare consistenta la nivelul relatiilor de munca.

Microintreprinderile cu maxim 9 salariati beneficiaza de urmatoarele simplificari ale ale raporturilor de munca:

  1. Este eliminata obligativitatea transmiterii fisei postului catre salariat, angajatorul avand posibilitatea de a comunica numai verbal atributiile postului. Cu toate acestea, anjatorii vor fi obligati in continuare sa transmita, in scris, fisa postului, la cererea scrisa a salariatilor;
  2. Pentru salariatii mobili, salariatii care desfasoara munca la domiciliu si pentru salariatii microintreprinderilor, angajatorul va putea tine evidenta orelor de munca prestate zilnic de fiecare salariat, in conditiile stabilite cu salariatii prin acord scris, in functie de activitatea prestata de acestia;
  3. Este eliminata obligativitatea intocmirii regulamentului intern, de catre microintreprinderile cu pana la 9 salariati, acesta putand fi in continuare utilizat, insa numai optional.

 

O.U.G nr. 37/2021 a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 474/06.05.2021, cu intrare in vigoare de la publicare.

 

Înscriere newsletter

Abonați-vă la newsletter pentru a fi la curent cu toate noutățile Avestis.

Vă rugăm să așteptați...

Mulțumim pentru înscrierea la newsletter!