I. Guvernul Romaniei a adoptat Ordonanta de Urgenta nr. 19/2021 privind unele masuri fiscale, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative

 Potrivit notei de fundamentare a acestui act normativ, Guvernul Romaniei a decis mentinerea unor facilitati fiscale instituite anterior, deoarece a constatat ca acestea sunt benefice mediului de afaceri, in contextul in care pandemia de Covid-19 a generat dificultati de natura financiara pentru majoritatea intreprinderilor, acestea confruntandu-se, in aceasta perioada, cu o lipsa severa de lichiditate. De asemenea, s-a avut in vedere faptul ca neluarea unor masuri urgente, cu caracter exceptional, ar aduce prejudicii bugetului de stat ca urmare a incetarii activitatii a multor contribuabili.

Totodata, s-a avut in vedere reducerea sarcinii fiscale privind impozitul specific, tinand cont de faptul ca o mare parte din activitatile din sfera acestui impozit nu se pot desfasura, in conditii de rentabilitate.

Masurile adoptate, intr-o prezentare succinta, vizeaza urmatoarele aspecte:

  1. Se prelungesc termenele instituite de O.G. 6/2019 pentru restructurarea datoriilor bugetare, dupa cum urmeaza: Prima etapa a mecanismului restructurarii o constituie notificarea, de catre contribuabil, a organului fiscal, iar termenul depunerii acestei notificari s-a prelungit de la data de 31.03.2021 pana la data de 30.09.2021. A doua etapa o constituie depunerea cererii de restructurare, a carui termen s-a prelungit pana la 31.01.2022;
  2. Amnistia fiscala, reglementata de O.U.G. nr. 69/2020, reglementeaza in principiu mecanismul prin care se platesc datoriile principale si se poate obtine stergerea dobanzilor si penalitatilor. Termenul – limita de aplicare a acestui mecanism se prelungeste de la data de 31.03.2021 pana la 31.01.2022;
  3. Esalonarea simplificata, reglementata de O.U.G. nr. 181/2020, priveste numai datoriile acumulate de cand a inceput criza provocata de coronavirusul Sars-CoV2 si este o masura ce poate fi accesata atat de persoanele juridice, cat si de persoanele fizice (cu cateva conditii de eligibilitate). Termenul in care contribuabilii puteau solicita aceasta masura s-a prelungit de la 31.03.2021 la 30.09.2021;
  4. Rambursarea TVA-ului cu control ulterior, prevazuta de O.U.G. nr. 48/2020, reprezinta o masura ce se putea aplica pana la data de 01.04.2021, insa acest termen s-a prelungit pana la data de 31.12.2022;
  5. Scutirea la plata impozitului specific aplicabil unor anumite categorii de contribuabili (ex. restaurante, cafenele, etc), impozit prevazut de Legea nr. 170/2016, este acordata si in cursul acestui an, pentru perioada 01.01.2021 – 29.06.2021.

Actul normativ mai prevede:

  • Unele ajustari la regimul taxei pe valoare adaugata;
  • Suspendarea, pentru perioada 01.01.2021 – 31.12.2021, a facilitatilor fiscale pentru educatia timpurie, prevazute de OUG nr. 19/2021.

O.U.G. nr. 19/2021 a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 315/29.03.2021, cu intrare in vigoare de la aplicare.

 

II. Parlamentul Romaniei a adoptat Proiectul de lege pentru aprobarea Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 111/2020 privind modificarea si completarea Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative.

Camera Deputatilor, in calitate de for decizional, a adoptat cu modificari Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 111/2020.

Astfel, sunt reintroduse urmatoarele obligatii instituite anterior prin Legea nr. 129/2019, cu privire la depunerea declaratiei privind beneficiarii reali, la Registrul Comertului, dupa cum urmeaza:

  • la inmatricularea unei firme, indiferent de calitatea asociatilor ce o detin (asadar, declaratia va fi depusa inclusiv de firmele detinute numai de asociati persoane fizice);
  • la intervenirea oricaror modificari privitoare la beneficiarii reali ai unei firme, in termen de maxim 15 zile de la momentul modificarilor mentionate;
  • in fiecare an, in termen de 15 zile de la aprobarea situatiilor financiare pentru anul precedent.

Sunt exceptate de la obligativitatea depunerii acestor declaratii numai regiile autonome, companiile, societatile nationale si societatile detinute integral sau majoritar de stat.

Mentionam ca proiectul de lege urmeaza a fi promulgat de Presedintele Romaniei, apoi publicat in Monitorul Oficial, abea ulterior publicarii urmand a intra in vigoare.

 

III. Inalta Curte de Casatie si Justitie a adoptat Decizia nr. 2/2021 privind examinarea recursului in interesul legii formulat de Avocatul Poporului cu privire la o problema de drept, respectiv cea privitoare la efectele suspendarii executarii silite pana la solutionarea contestatiei la executare

Inalta Curte de Casatie si Justitie („ICCJ”) a fost investita de Avocatul Poporului cu solutionarea recursului in interesul legii privitor la interpretarea si aplicarea unitara a dispozitiilor art. 719 alin. (1) din Codul de procedura civila. Astfel, s-a solicitat curtii supreme sa stabileasca daca suspendarea executarii silite se poate dispune pana la solutionarea in prima instanta a contestatiei la executare sau pana la solutionarea definitiva a acesteia.

In motivare, au fost sintetizate orientarile jurisprundentiale divergente, din aceasta materie.

Recursul in interesul legii a fost admis, iar ICCJ a statuat urmatoarele: „In interpretarea si aplicarea sintagmei „Pana la solutionarea contestatiei la executare” din cuprinsul art. 719 alin. (1) din Codul de procedura civila, suspendarea executarii silite este limitata in timp pana la solutionarea in prima instanta a contestatiei la executare.”

Pentru a se pronunta astfel, curtea a retinut ca, potrivit dispozitiilor art. 651 alin. (4) din Codul de procedura civila, hotararea prin care se solutioneaza contestatia la executare este executorie, executorului judecatoresc revenindu-i obligatia de a se supune solutiei de admitere/de respingere a contestatiei de la momentul pronuntarii respectivei hotarari. Prin urmare, ulterior acestui moment mai este necesar efectul suspensiv de executare al incheierii pronuntate in temeiul art. 719 alin. (1) din Codul de procedura civila, deoarece a intervenit o masura mult mai energica a anularii/mentinerii executarii silite, prin hotararea pronuntata in prima instanta asupra contestatiei la executare.

Decizia ICCJ nr. 2/2021 a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 342/05.04.2021, fiind obligatorie.