I. Propunere legislativa privind majorarea salariului minim pe economie

Potrivit comunicatelor de presa ale Ministrului Muncii si Justitiei Sociale, Guvernul Romaniei urmeaza sa adopte propunerea de majorare a salariului minim brut pe economie, de la 1.090 lei la 2.050 lei.
Totodata, s-a propus reintroducerea salariului minim brut garantat la plata diferentiat in functie de nivelul de studii sau de vechimea in munca. Persoanele cu studii superioare sau cele care au o vechime de minim 15 ani vor primi lunar 2.350 de lei brut.

De asemenea, se propune includerea in Codul muncii a unui prag minim al raportului salariu minim – salariu mediu brut la cel putin 45%, incepand din 2020. Mai exact, incepand cu anul 2020, salariul minim brut sa fie de 45% din castigul salarial mediu brut.

Executivul va decide, in cel mai scurt timp posibil, asupra datei de la care se va aplica masura (sindicatele au solicitat 1 noiembrie 2018 iar patronatele – 1 ianuarie 2019), astfel incat ordonatorii de credite si companiile din Romania sa pregateasca punerea in aplicare a masurii.

II. ANSPDCP a emis Decizia nr. 174/2018 privind lista operatiunilor pentru care este obligatorie realizarea evaluarii impactului asupra protectiei datelor cu caracter personal

Decizia nr. 174/2018 a fost emisa de ANSPDCP in aplicarea art. 35 alin. (4) din Regulamentul nr. 679/2016 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE („GDPR”), potrivit caruia autoritatile de supraveghere trebuie sa publice o lista a tipurilor de operatiuni de prelucrare care fac obiectul cerintei de efectuare a „DPIA” (evaluarea impactului asupra protectiei datelor cu caracter personal).

Decizia nr. 174/2018 stabileste ca DPIA este obligatorie in special in urmatoarele cazuri:
a) prelucrarea datelor cu caracter personal in vederea realizarii unei evaluari sistematice si cuprinzatoare a aspectelor personale referitoare la persoane fizice, care se bazeaza pe prelucrarea automata, inclusiv crearea de profiluri, si care sta la baza unor decizii care produc efecte juridice privind persoana fizica sau care o afecteaza in mod similar intr-o masura semnificativa;

b) prelucrarea pe scara larga a datelor cu caracter personal privind originea rasiala sau etnica, opiniile politice, confesiunea religioasa ori convingerile filozofice, apartenenta la sindicate, a datelor genetice, a datelor biometrice pentru identificarea unica a unei persoane fizice, a datelor privind sanatatea, viata sexuala sau orientarea sexuala ale unei persoane fizice sau a datelor cu caracter personal referitoare la condamnari penale si infractiuni;

c) prelucrarea datelor cu caracter personal avand ca scop monitorizarea sistematica pe scara larga a unei zone accesibile publicului, cum ar fi supravegherea video in centre comerciale, stadioane, piete, parcuri sau alte asemenea spatii;

d) prelucrarea pe scara larga a datelor cu caracter personal ale persoanelor vulnerabile, in special ale minorilor si ale angajatilor, prin mijloace automate de monitorizare si/sau inregistrare sistematica a comportamentului, inclusiv in vederea desfasurarii activitatilor de reclama, marketing si publicitate;

e) prelucrarea pe scara larga a datelor cu caracter personal prin utilizarea inovatoare sau implementarea unor tehnologii noi, in special in cazul in care operatiunile respective limiteaza capacitatea persoanelor vizate de a-si exercita drepturile, cum ar fi utilizarea tehnicilor de recunoastere faciala in vederea facilitarii accesului in diferite spatii;

f) prelucrarea pe scara larga a datelor generate de dispozitive cu senzori care transmit date prin internet sau prin alte mijloace (aplicatii „Internetul lucrurilor”, cum ar fi smart TV, vehicule conectate, contoare inteligente, jucarii inteligente, orase inteligente sau alte asemenea aplicatii);

g) prelucrarea pe scara larga si/sau sistematica a datelor de trafic si/sau de localizare a persoanelor fizice (cum ar fi monitorizarea prin Wi-Fi, prelucrarea datelor de localizare geografica a pasagerilor in transportul public sau alte asemenea situatii) atunci cand prelucrarea nu este necesara pentru prestarea unui serviciu solicitat de persoana vizata.

Este prevazuta si o exceptie de la obligatia efectuarii DPIA, respectiv: cand prelucrarea este efectuata in temeiul art. 6 alin. (1) lit. (c) sau (e) din GDPR ce are la baza legislatia UE sau romaneasca pentru care deja s-a efectuat DPIA ca parte a unei evaluari generale a impactului in contextul adoptarii actelor normative respective.

Decizia nr. 174/2018 a fost publicat in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 919/31.10.2018, cu intrare in vigoare imediata.

 

Înscriere newsletter

Abonați-vă la newsletter pentru a fi la curent cu toate noutățile Avestis.

Vă rugăm să așteptați...

Mulțumim pentru înscrierea la newsletter!