I. Prelungirea realizarii la distanta a unor operatiuni, in relatia cu Registrul Comertului

Chiar daca s-a ridicat starea de alerta, unele activitati din catre Oficiului National al Registrului Comertului se vor realiza in acelasi mod, pentru o perioada de inca un an, respectiv pana la data de 09.03.2023.

Dintre principalele masuri prelungite, enumeram:

  1. Mentinerea programului redus la ghisee si derularea, in principal online,sau prin corespondenta, a activitatii;
  2. Depunerea declaratiilor necesare pentru infiintarea sau modificarea actelor constitutive ale agentilor economici, sub semnatura privata, inclusiv in forma electronica;
  3. Intocmirea specimenului de semnatura, ca si inscris sub semnatura privata.

 

Aceste masuri au fost stabilite initial prin OUG nr. 70/2020, iar prelungirea aplicarii lor a fost aprobata prin Legea nr. 206/2021.

 

II. Simplificarea formalitatilor de infiintare si functionare a firmelor – Proiect de lege in curs de aprobare

 

In contextul transpunerii unor reguli europene in dreptul national, pe masa Parlamentului se afla in curs de aprobare un proiect de lege ce isi propune sa modifice regulile actuale, in functie de care firmele si persoanele fizice relationeaza cu Oficiul National al Registrului Comertului.

Potrivit expunerii de motive, noua lege vizeaza transpunerea solutiilor digitale prevazute de noua Directiva europeana in materia societatilor 2019/1151 a Parlamentului European si a Consiliului din 20 iunie 2019de modificare a Directivei (UE) 2017/1132 in ceea ce priveste utilizarea instrumentelor si a proceselor digitale in contextul dreptului societatilor comerciale Prin aceasta directiva, se continua  demersurile de simplicare a cadrului de reglementare incident la inceperea si desfasurarea unei activitati, prin asigurarea disponibilitatii unor proceduri eficiente si adaptate provocarilor economico – sociale ale globalizarii care, cuplate cu servicii moderne de registrul comertului, sa permita trecerea treptata la digitalizarea comunicarii cu autoritatile publice a tuturor categoriilor de operatori economici.

 

Principalele noutati legislative se prezinta astfel:

  1. La infiintarea societatilor, actul constitutiv va putea fi intocmit online, prin completarea unui formular pus la dispozitie de Registrul Comertului, iar ulterior semnarea se va realiza de toti fondatorii sau reprezentantii lor, cu semnatura electronica calificata. Apoi cererile de inregistrare si inscrisurile aferente, intocmite de avocati sau de notarii publici, se vor transmite tot online catre Registrul Comertului, semnate de acestia cu semnatura electronica calificata. La randul sau, Registrul Comertului va intocmi certificatele de inmatriculare si certificatele constatoare tot in format electronic, semnate cu semnatura electronica calificata/sigiliul electronic calificat.
  2. Se elimina unele cerinte, dintre care mentionam: a) efectuarea varsamantului la capitalul social al societatilor cu raspundere limitata, ce se va putea realiza etapizat, b) depunerea dovezii de rezervare a denumirii firmei, c) depunerea unor declaratii pe propria raspundere si d) depunerea specimenului de semnatura pentru reprezentantii legali.
  3. Inregistrarea in registrul comertului se va realiza in baza unui control de legalitate realizat de un registrator – ocupatie nou infiintata, la care se va putea accede pe baza unui examen sau concurs, iar registratorii vor raspunde disciplinar, civil si penal pentru faptele lor;
  4. Accesul la mai multe categorii de informatii despre firme se va realiza online. Astfel, documentele si informatiile privitoare la persoanele fizice si juridice inregistrate in registrul comertului se vor arhiva si in format electronic, pentru a putea permite furnizarea rapida de copii electronice, respectiv certificate ale documentelor prezentate in format tiparit. De asemenea, se va realiza accesul online si informatii ale unor firme din alte state UE.

 

Proiectul de lege a fost adoptat de Senat si transmis spre dezbatere la Camera Deputatilor, initiativa legislative si parcursul sau putand fi consultate pe web-site-ul Senatului.

Înscriere newsletter

Abonați-vă la newsletter pentru a fi la curent cu toate noutățile Avestis.

Vă rugăm să așteptați...

Mulțumim pentru înscrierea la newsletter!