I. Ordonanta Guvernului nr. 3/2021 pentru modificarea si completarea unor acte normative in domeniul achizitiilor publice

Actul normativ aduce modificarii Legii achizitiilor publice nr. 98/2016, Legii achizitiilor sectoriale nr. 99/2016, Legii concesiunilor de lucrari si a concesiunilor de servicii nr. 100/2016 si Legii remediilor si cailor de atac privind aceste contracte de achizitii si concesiuni nr. 101/2016. Modificarile aduse urmaresc flexibilizarea cadrului legal al achizitiilor publice si usurarea atragerii de fonduri europene.

Printre cele mai importante modificari, precizam urmatoarele:

  1. Facilitati in dovedirea achitarii datoriilor bugetare in cazul firmelor cu sedii secundare si/sau puncte de lucru:

In procedura de atribuire, firmele vor prezenta certificate de astestare din care sa reiasa ca nu inregistreaza datorii la bugetul local pentru sediul principal, iar pentru sediile secundare sau pentru punctele de lucru vor prezenta declaratii pe propria raspundere din care sa reiasa ca nu inregistreaza datorii catre bugetele locale.

  1. Reducerea unor termene, pentru a scurta procedura de achizitie:

Termenul in care trebuie publicata decizia de anulare a procedurii de atribuire a contractului de achizitie publica/sectoriala va fi redus de la 3 zile la 1 zi. Perioada de prelungire a termenului de intocmire a raportului procedurii sau a raportului intermediar va fi de maxim 15,30 si respectiv 50 de zile lucratoare, depinzand de situatie, fata de 80 de zile lucratoare cat era anterior.

  1. Modificari in procedura cailor de atac impotriva atribuirii contractelor:

Este reglementata obligatia de a semna contractul cu ofertantul declarat castigator dupa pronuntarea deciziei Consiliului National de Solutionare a Contestatiilor ori a hotararilor judecatoresti in prima instanta.

  1. Clarificari aduse definitiei subcontractantului:

Potrivit noii definitii, subcontractantul/subantreprenorul va fi orice firma care nu este parte a unui contract de achizitie publica/sectoriala ori de concesiune si care executa anumite parti ori elemente ale lucrarilor/serviciilor (acesta raspunde in fata contractantului de organizarea si derularea tuturor etapelor necesare in acest scop). De asemenea, punerea la dispozitie a unui utilaj sau furnizarea de materiale/bunuri in cadrul unui contract de achizitie publica/sectoriala ori de concesiune nu se va considera subcontractare.

  1. Modificari ale procedurii simplicate:

Se elimina limitarea anterioara potrivit careia, daca autoritatea contractanta cere criterii de calificare sau de selectie, aceasta poate solicita doar cerinte privind motivele de excludere, capacitatea de exercitare a activitatii profesionale si experienta similara.

O.G. nr. 3/2021 a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 821/27.08.2021, cu intrare in vigoare de la 30.08.2021. Ordonanta urmeaza a fi aprobata prin lege, iar apoi actele normative ce au fost modificate vor fi republicate, dandu-se textelor alta numerotare.

 

II. Ordinul Presedintelui ANAF nr 1251/2021 privind modificarea si completarea Ordinului Presedintelui ANAF nr. 2862/2019 pentru aprobarea Procedurii privind stabilirea din oficiu a impozitului anual pe veniturile persoanelor fizice, precum si a modelului si continutului unor formulare

Potrivit actului normativ, autoritatile vor stabili din oficiu impozitul aferent veniturilor obtinute din indemnizatiile de pandemie acordate PFA-urilor si altor categorii de profesionisti pentru intreruperea sau reducerea activitatii, daca beneficiarii nu le-au declarat la timp prin intermediul declaratiei unice.

Aceste indemnizatii sunt supuse impozitarii si de acorda pentru intreruperea/reducerea activitatii, dupa cum urmeaza:

  • indemnizatia pentru intreruperea activitatii, prevazuta de OUG nr. 30/2020, indemnizatie care presupunea automat ca beneficiarul nu are niciun fel de incasari pe perioada de referinta si care a avut termen – limita de acordare pana la data de 30.06.2021;
  • indemnizatia pentru reducerea activitatii, care se acorda inca trei luni dupa terminarea starii de alerta, conform OUG nr. 132/2020.

Pentru aceste indemnizatii se datoreaza atat impozitul pe venit, cat si contributia de asigurari sociale si contributia de asigurari sociale de sanatate, iar beneficiarilor care nu au inclus aceste venituri in baza impozabila, prin intermediul declaratiei unice li se vor emite din oficiu decizii de impunere, reconstituindu-se corespunzator baza impozabila.

 

Ordinul Presedintelui ANAF nr 1251/2021 a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 802/20.08.2021, aplicabil de la 30.08.2021.

Înscriere newsletter

Abonați-vă la newsletter pentru a fi la curent cu toate noutățile Avestis.

Vă rugăm să așteptați...

Mulțumim pentru înscrierea la newsletter!