I. Legea nr. 114/2021 privind unele masuri in domeniul justitiei in contextul pandemiei de Covid-19

Actul normativ reglementeaza reguli speciale dupa care vor functiona instantele judecatoresti, in timpul starii de alerta, pentru a preveni si a combate efectele pandemiei de Covid – 19, dintre care enumeram urmatoarele dispozitii:

 

  1. Reguli aplicabile cauzelor civile:

In cauzele civile, cu acordul partilor, instantele pot hotari ca sedintele de judecata sa se desfasoare prin mijloace de comunicare la distanta. In asemenea cazuri, citatiile vor cuprinde mentiunile privitoare la modul de desfasurare al sedintei (online), la modalitatea tehnica de acces si de autentificare.

Instanta, in a carei circumscriptie este situata localitatea in care se afla partile, va asigura echipamentele audio-video necesare, ori de cate ori acest lucru este posibil.

Cei care asista sau reprezinta partile in procese vor putea participa la sedintele de judecata desfasurate online, chiar daca partile pe care le reprezinta nu se afla, fizic, langa reprezentantii lor.

Termenele de judecata pot fi stabilite de la o zi la alta si chiar in aceeasi zi, iar lista proceselor pentru fiecare sedinta va cuprinse si intervalele orare orientative pentru strigarea fiecarei cauze.

Comunicarea actelor de procedura, inclusiv a hotararilor judecatoresti, se va efectua prin fax, prin posta electronica sau alte mijloace ce asigura transmiterea actului si confirmarea primirii acestuia. Se vor putea transmite electronic si cererile adresate instantelor judecatoresti, caile de atac, precum si orice alte acte de procedura.

Partile in proces ce se vor afla in carantina, in izolare din cauza epidemiei de Covid 19 sau vor fi spitalizate au dreptul de a solicita, prin cereri adresate instantei, amanarea judecarii cauzei respective.

 

  1. Reguli aplicabile cauzelor penale:

Persoanele private de libertate vor putea fi audiate prin videoconferinta, la locul de detinere, fara a fi necesar acordul lor prealabil.

Celelalte persoane participante, care nu sunt private de libertate, vor putea fi audiate prin videoconferinta, numai daca isi dau acordul in acest sens. Pentru aceste cazuri, citatiile vor cuprinde mentiunile referitoare la audierea prin videoconferinta, modalitatea de acces, data si ora sedintei, iar audierile vor fi inregistrate.

Daca din cauza pandemiei, un parchet sau o instanta judecatoreasca nu vor putea functiona, cauzele vor fi transmise spre solutionare altui parchet, respectiv altei instante, egale in grad.

Aceste reguli se vor aplica pe parcursul starii de alerta, cat si ulterior pe o perioada de 30 de zile de la incetarea acesteia.

Legea nr. 114/2021 a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 457/29.04.2021 si a intrat in vigoare la data de 02.05.2021.

 

II. Legea nr. 101/2021 pentru aprobarea O.U.G. nr. 111/2020 privind modificarea si completarea Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, pentru completarea art. 218 din O.U.G. nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului, pentru modificarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, precum si pentru completarea art. 12 alin. (5) din Legea nr. 237/2015 privind autorizarea si supravegherea activitatii de asigurare si reasigurare

Actul normativ reintroduce obligativitatea depunerii anuale a declaratiei privind beneficiarii reali, astfel incat aceasta declaratie va trebui inregistrata, la Registrul Comertului, dupa cum urmeaza:

  • la inregistrarea unei firme;
  • anual, in termen de 15 zile de la aprobarea situatiilor financiare pentru anul precedent;
  • de fiecare data cand intervin modificari in ceea ce ii priveste pe beneficiarii reali ai unei firme, in termen de 15 zile de la aparitia modificarilor.

 

Precizam ca, prin Legea nr. 108/2020, aceasta obligativitate fusese eliminata pentru firmele detinute numai de asociati – persoane fizice, insa prin Legea nr. 101/2021 s-a revenit la formula anterioara, deoarece s-a considerat ca Legea nr. 108/2020 nu asigura o transpunere corecta, in legislatia nationala, a Directivei UE nr. 2017/1132 privind anumite aspecte ale dreptului societatilor comerciale.

Precizam ca obligativitatea depunerii declaratiei privitoare la beneficiarii reali revine tuturor persoanelor juridice ce se inregistreaza la Registrul Comertului, cu exceptia regiilor autonome, a companiilor, a societatilor nationale si a tuturor societatilor detinute integral sau majoritar de stat.

Declaratia privind beneficiarii reali este obligatorie si in cazul contractelor de fiducie, ce se inregistraza la ANAF. Asadar, in cazul acestor tipuri de contracte, odata cu inregistrarea „declaratiei de inregistrare” si a „registrului contractelor de fiducie” se va depune la fisc si declaratia mai sus amintita, obligativitatea fiind instituita pentru a se ajunge la un grad cat mai mare de ridicat transparenta  in ceea ce priveste persoanele din spatele unei tranzactii, pentru a preveni spalarea banilor sau finantarea terorismului.

Legea nr. 101/2021 aduce modificari si in ceea ce priveste raportarea la Oficiul National pentru Prevenirea si Combaterea Spalarii Banilor a tranzactiilor suspecte. Odata cu intrarea in vigoare a actului normativ vor fi supuse raportarii numai doua situatii:

  • cele in care bunurile provin din savarsirea de infractiuni sau au legatura cu finantarea terorismului;
  • cele in care informatiile pe care le detine entitatea raportoare pot fi folosite pentru impunerea prevederilor legislatiei din domeniul prevenirii si combaterii spalarii banilor si a finantarii terorismului.

 

Mentionam unele dispozitii ale OUG nr. 111/2020, ce sunt mentinute prin Legea de aprobare nr. 101/2021:

  • Se mentine registrul ANAF de evidenta a tuturor conturilor bancare ale persoanelor fizice si juridice din Romania, ce va stoca informatiile pe perioada de existenta a conturilor bancare, cat si ulterior pe o perioada de 10 ani;
  • Entitatile raportoare (ex. avocatii si consultantii fiscali) sunt obligati sa se asigure ca toti colaboratorii lor si-au indeplinit obligatiile privind beneficiarul real, iar anterior inceperii oricarei colaborari sunt obligati sa obtina informatii despre partenerii lor si despre beneficiarii reali din spatele respectivilor parteneri;
  • Orice persoana are dreptul de a accesa informatii privind beneficiarii reali ai unei firme sau ai unei organizatii non – profit, prin cereri adresate Oficiului National al Registrului Comertului si Ministerului Justitiei, fara a fi obligati sa isi justifice un interes legitim;
  • Firmele care fac tranzactii cu bunuri, in numerar, de cel putin 10.000 euro trebuie sa desemneze un responsabil cu prevenirea spalarii banilor. Asemenea obligatii mai revin si urmatoarelor categorii de persoane: (i) furnizorii de servicii de schimb dintre monede virtuale si monede fiduciare si cei de portofele digitale; (ii) persoanele care comercializeaza sau depoziteaza opere de arta sau care actioneaza ca intermediari in comertului cu asemenea bunuri (ex. galerii de arta si case de licitatii), in cazul in care valoarea tranzactiei sau a unei serii de tranzactii legate intre ele este egala sau mai mare cu echivalentul a 10.000 euro;
  • Beneficiarii reali sunt obligati sa ofere firmelor pe care le controleaza informatii despre ei insisi, sub sanctiunea amenzilor de pana la 150.000 lei;
  • Institutiilor financiare nebancare li se poate aplica si sanctiunea interzicerii activitatii de creditare, pentru incalcari grave ale legislatiei pentru prevenirea si spalarea banilor.

 

Legea nr. 101/2021 a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 446/27.04.2021 si a intrat in vigoare la data de 30.04.2021.

 

III. Legea nr. 102/2021 privind completarea art. 49 din Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative

 

Actul normativ extinde sfera sanctionarii infractiunii de spalare a banilor asupra faptelor savarsite in afara Romaniei, de catre persoanele fizice sau juridice romane, chiar daca fapta nu este pedepsita in statul in care este comisa.

 

Mentionam ca, potrivit dispozitiilor art. 49 din Legea nr. 129/2019, savarsirea urmatoarelor fapte constituie infractiunea de spalare a banilor:

  1. schimbarea sau transferul de bunuri, cunoscand ca provin din savarsirea de infractiuni, in scopul ascunderii sau al disimularii originii ilicite a acestor bunuri ori in scopul de a ajuta persoana care a savarsit infractiunea din care provin bunurile sa se sustraga de la urmarire, judecata sau executarea pedepsei;
  2. ascunderea ori disimularea adevaratei naturi, a provenientei, a situarii, a dispozitiei, a circulatiei sau a proprietatii bunurilor ori a drepturilor asupra acestora, cunoscand ca bunurile provin din savarsirea de infractiuni;
  3. dobandirea, detinerea sau folosirea de bunuri de catre o alta persoana decat subiectul activ al infractiunii din care provin bunurile, cunoscand ca acestea provin din savarsirea de infract

 

Infractiunea de spalare a banilor se pedepseste cu inchisoarea de la 3 la 10 ani, fiind incriminata si tentativa.

Tot prin Legea nr. 102/2021 se instituie o circumstanta agravanta in cazul entitatilor raportoare, care savarsesc infractiunea de spalare a banilor in exercitarea activitatilor lor profesionale.

 

Legea nr. 102/2021 transpune in legislatia interna Directiva UE nr. 2018/1.673 privind combaterea prin masuri de drept penal a spalarii banilor si a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 446/27.04.2021, cu intrare in vigoare de la data de 30.04.2021.

 

Înscriere newsletter

Abonați-vă la newsletter pentru a fi la curent cu toate noutățile Avestis.

Vă rugăm să așteptați...

Mulțumim pentru înscrierea la newsletter!