Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 117/2021 pentru modificarea si completarea Legii nr. 53/2003 – Codul muncii

Potrivit notei de fundamentare, modificarea Codului muncii era necesara pentru a imbunatati gradul de protectie a salariatilor si pentru a crea conditiile pentru dezvoltarea mediului de afaceri bazat pe o concurenta loiala.

Pe piata muncii a fost identificat un fenomen intitulat de legiuitor „munca la gri” ce consta in:

– disimularea unui contract individual de munca cu norma intreaga intr-un contract individual de munca cu timp partial;

– acordarea, in fapt, de catre angajator a unui salariu mai mare decat cel evidentiat in documentele financiare – contabile (salariul in numerar achitat salariatului fiind mai mare decat salariul net fiscalizat), ce conduce nu numai la evaziunea fiscala cat si la afectarea salariatului in ceea ce priveste drepturile aferente contributiilor sociale care sunt platite la o baza de calcul inferioara celei reale.

Prin urmare, se impunea reglementarea, sub aspect legislativ, a acestui concept de „munca la gri” in sensul definirii ca si notiune juridica in „munca subdeclarata” si al sanctionarii practicarii acestui fenomen, in scopul de a-l descuraja.

De asemenea, s-a constatat ca mecanismul juridic reglementat in prezent de Codul civil privitor la neplata sau plata cu intarziere a drepturilor salariale este complex si anevoios, ce implica promovarea unor procese in justitie, iar deficientele acestui mecanism au fost semnalate atat de catre angajatori cat si de salariati, pe parcursul situatiei socio-economice dificile generate de pandemie. Prin urmare, se impunea crearea unei reglementari de natura a asigura protectia sociala a salariatilor in concordanta cu principiile ce guverneaza raporturile de munca. Astfel, in contextul in care multi operatori economici se confrunta cu serioase dificultati economice, se propune extinderea termenului de compensare a muncii suplimentare prin zilele libere platite de la 60 la 90 de zile, pentru a flexibiliza raporturile de munca prin posibilitatea compensarii muncii suplimentare cu timp liber corespunzator intr-o perioada mai mare de timp si asigurarea desfasurarii activitatii angajatorilor in cele mai bune conditii.

 

Nu in ultimul rand, modificarea Codului muncii era necesara pentru o mai buna colectare la bugetul statului a sumelor corecte corespunzatoare salariului platit in mod real salariatului.

 

Vom analiza pe rand modificarile aduse Codului fiscal, cu punctarea sanctiunilor pentru nerespectarea noilor prevederi:

  1. Se completeaza sfera notiunii de munca nedeclarate cu „primirea la munca a unui salariat cu depasirea duratei timpului de munca stabilita in cadrul contractelor individuale de munca cu timp partial, cu exceptia situatiilor prevazute la art. 105 alin (1) lit c)”, adica interdictia de a efectua ore suplimentare, in cazul contractelor de munca cu timp partial: acesti salariati nu au voie sa presteze munca suplimentara fata de cea declarata in contractul de munca, cu exceptia cazurilor de forta majora sau pentru alte lucrari urgente destinate prevenirii procedurii unor accidente ori a inlaturarii consecintelor acestora.

In situatia in care contractul individual de munca cu timp partial nu va include clauza privitoare la interdictia efectuarii de ore suplimentare de munca, contractul va fi considerat ca fiind incheiat cu norma intreaga, ceea ce presupune achitarea impozitelor si taxe corespunzatoare unui contract cu norma intreaga, de 8 ore.

 

  1. Este definita munca subdeclarata ca fiind „acordarea unui salariu net mai mare decat cel constituit si evidentiat in statele de plata a salariilor si in declararea lunara privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate, transmisa de autoritatile fiscale.

 

  1. Regimul sanctionator a noilor dispozitii, mai sus mentionate, este drastic, dupa cum urmeaza:

A. Primirea la munca a unuia sau a mai multor salariati, cu depasirea duratei timpului de munca stabilit in cadrul contractelor individuala cu timp partial se sanctioneaza cu amenda de la 10.000 lei la 15.000 lei pentru fiecare persoana astfel identificata, in cadrul controalelor organizate de autoritatile competente, fara ca valoarea cumulata a sanctiunilor sa poata depasi 200.000 lei, daca conditiile in care faptele au fost savarsite nu se vor considera ca incadrandu-se in categoria infractiunilor.

B. Se sanctioneaza cu amenda de la 8.000 lei la 10.000 lei, acordarea unui salariu net mai mare decat cel evidentiat in statele de plata a salariatului si in declaratia lunara privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si in evidenta nominala a persoanelor asigurata, transmisa autoritatilor fiscale. Amenda se aplica pentru fiecare salariat identificat in aceasta situatie, in parte, fara a putea depasi cumulat suma de 100.000 lei.

C. Intarzierea cu mai mult de o luna a obligatiei de plata a salariului stabilit in contractul individual de munca, in contractul colectiv de munca aplicabil sau in regulamentul intern se sanctioneaza cu amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei pentru fiecare persoana careia nu i s-a achitat salariu la termen. Sunt exceptati de la aceasta sanctiune angajatorii aflat intr-o procedura de prevenire a insolventei sau in procedura insolventei (reglementate de Legea nr. 85/2014.)

 

Ordonanta de UrgentaGuvernului nr. 117/2021 a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 951/05.10.2021 si intra in vigoare in termen de 15 zile de la publicare, deci incepand cu data de 21.10.2021.

Înscriere newsletter

Abonați-vă la newsletter pentru a fi la curent cu toate noutățile Avestis.

Vă rugăm să așteptați...

Mulțumim pentru înscrierea la newsletter!