Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 130/2021 privind unele masuri fiscal – bugetare, prorogarea unor termene, precum si modificarea si completarea unor acte normative a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 1202/18.12.2021 si aduce in peisajul legislativ extrem de multe modificari ce trebuie cunoscute, atat de companii cat si de persoanele fizice.

In sinteza, enumeram cateva modificari legislative, care privesc:

  • sanctionarea penala, ca si evaziune fiscala, a neachitarii la termen a unor impozite si contributii cu retinere la sursa, inclusiv impozitele si contributiile salariatilor;
  • facturarea electronica, intre firme, pentru anumite produse cu risc fiscal ridicat, incepand cu aprilie 2022 prin sistemul e-Factura;
  • monitorizarea transporturilor de bunuri din Romania, de catre fisc;
  • majorarea plafonului netaxabil a cadourilor pentru salariati, pana la suma de 300 lei;
  • prelungirea suspendarii facilitatilor fiscale pentru educatia timpurie;
  • obligatia angajatorului de a majora salariul minim al salariatului, dupa implinirea a 24 de luni de activitate;
  • obligativitatea emiterii doar pe card a tichetelor acordate salariatilor;
  • impunerea contributiei pentru asigurarilor sociale de sanatate si veniturilor din pensie, mai mari de 4.000 lei, incepand cu ianuarie 2022;
  • inghetarea salariilor, sporurilor si indemnizatiilor pentru majoraritatea bugetarilor, precum si a pensiilor speciale;
  • aplicarea, o singura data, a TVA-ului redus si locuintelor vandute la preturi mai mari de 450.000 lei, pana la 700.000 lei;
  • inghetarea punctului – amenda pentru contraventii rutiere.

 

In prezentarea noastra, ne vom concentra asupra modificarilor privitoare la relatiile de munca si de salarizare, deoarece acestea impacteaza asupra unui numar foarte mare de contribuabili.

 

Articolul 164 din Codul muncii se modifica in sensul ca salariul de baza minim brut pe tara garantat la plata poate fi aplicat unui salariat pe o perioada de maximum 24 luni de la momentul incheierii contractului individual de munca. Dupa implinirea acestei perioade, indiferent de faptul ca salariatul va fi sau nu calificat, angajatorul va fi obligat sa ii majoreze salariul, la o valoare superioasa salariului minim de baza. Aceste prevederi se vor aplica inclusiv contractelor individuale de munca incheiate anterior intrarii in vigoare a actului normativ.

 

Aceasta prevedere se aplica deja, din 18.12.2021, si obliga angajatorii sa reanalizeze toate contractele individuale de munca in derulare ce prevad retribuirea salariatului cu salariul minim pe economie, astfel incat sa fie majorate salariile pentru cei care au implinit 24 de luni de la incheierea contractului.

 

Masura legislativa a fost gandita pentru a reconsidera situatia unor salariati ce nu beneficiaza de majorari salariale, decat atunci cand, la nivel legislativ, se stabileste majorarea salariului minim pe economie.

 

Art. 61 din Legea nr. 241/2005 privind prevenirea si combaterea evaziunii fiscale se modifica dupa cum urmeaza: Constituie infractiuni ce se pedepsesc cu inchisoarea de la 1 la 5 ani sau cu amenda: retinerea si neplata, incasarea si neplata, in cel mult 60 de zile de la termenul de scadenta prevazut de lege, a urmatoarelor impozite si contributii:

  • impozitul pe dividendele platite de o persoana juridica romana catre o persoana juridica romana;
  • impozitul pentru veniturile sub forma de dividende;
  • impozitul pentru veniturile din activitati independente realizate in baza contractelor de activitate sportiva;
  • impozitul pentru veniturile din drepturile de proprietate intelectuala;
  • impozitul pe veniturile din arenda;
  • impozitul pe veniturile sub forma de dobanzi;
  • impozitul pentru veniturile impozabile rezultate din lichidarea unei persoane juridice sau din reducerea capitalului social;
  • impozitul pe veniturile din pensii;
  • impozitul pe veniturile din premii si din jocuri de noroc;
  • impozitul pe veniturile din alte surse;
  • impozitul pe veniturile obtinute de o persoana fizica dintr-o asociere cu o persoana juridica platitoare de impozit pe profit;
  • impozitul pe veniturile obtinute de o persoana fizica sau entitate – asociere fara personalitate juridica dintr-o asociere cu o persoana juridica platitoare de impozit specific;
  • impozitul pe veniturile obtinute de o persoana fizica dintr-o asociere cu o persoana juridica platitoare de impozit micro;
  • impozitul cu retinere la sursa pe veniturile obtinute din Romania de nerezidenti;
  • impozitul datorat pe venitul din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal;
  • contributia la pensii;
  • contributia la sanatate;
  • contributia la Fondul pentru mediu.

Solutia legislativa a sanctionarii severe, ca si infractiuni, a faptelor descrise mai sus, nu este noua, deoarece dispozitiile art. 6 din prima varianta a Legii nr. 241/2005 sanctionau ca si infractiuni „retinerea si nevarsarea, cu intentie, in cel mult 30 de zile de la scadenta, a sumelor reprezentand impozite sau contributii cu retinere la sursa” Aceasta dispozitie a fost declarata ca fiind neconstitutionala prin Decizia C.C. nr. 363/2015, deoarece textul de lege nu cuprindea definitia notiunii de impozite sau contributii cu retinere la sursa, prin urmare norma de incriminare nu intrunea conditiile de claritate, previzibilitate si accesabilitate.

 

Dorindu-se responsabilizarea sporita a celor care au indatorirea de a retine si vira la bugetul de stat o serie de impozite si taxe, OUG nr. 130/2021 reia incriminarea acestor tipuri de fapte, ca si infractiuni, de data aceasta fiind reglementate detaliat impozitele si contributiile respective, in cadrul unei anexe.

 

Sanctionarea acestor fapte cu amenda va fi posibila in urmatoarele situatii:

  • atunci cand prejudiciul este de pana la 50.000 euro si este acoperit in cursul urmaririi penale, cand se va aplica numai amenda penala;
  • atunci cand prejudiciul este de pana la 100.000 euro si este acoperit in cursul urmaririi penale sau judecatii (cand este posibila aplicarea amenzii penale, nefiind stabilita o certitudine in acest sens).

 

Legiuitorul prevede si o exceptie de la aplicarea sanctiunilor penale, atunci cand prejudiciul este de pana la 100.000 euro si este acoperit in cursul urmaririi penale sau al judecatii, dar majoratu cu 20% din baza de calcul plus dobanzi si penalitati.

 

De aceste atenuari ale regimului sanctionator nu vor beneficia faptuitorii care au mai savarsit infractiuni de evaziune fiscala, intr-un interval de 5 ani de la comiterea faptei.

 

Prevederile art. 61 din Legea nr. 241/2005, astfel cum au fost modificate prin OUG nr. 130/2021, vor intra in vigoare la data de 1 martie 2022.

 

Observam o preocupare deosebita, la nivel legislativ, de responsabilizare a agentilor economici ce retin diverse impozite si contributii, pentru a le vira la bugetul statului in termene foarte scurte. Potrivit notei de fundamentare, sanctionarea drastica a acestor fapte era necesara, deoarece mentinerea situatiei actuale reprezenta o vulnerabilitate atat pentru bugetul public care a fost astfel lispit de resursele financiare necesare prin savarsirea infractiunilor, cat si pentru persoanele care ar trebui sa beneficieze de drepturile constitutionale cum ar fi: dreptul la ocrotirea sanatatii, dreptul la pensie, la ajutor de somaj sau la alte forme de asigurari sociale.

Înscriere newsletter

Abonați-vă la newsletter pentru a fi la curent cu toate noutățile Avestis.

Vă rugăm să așteptați...

Mulțumim pentru înscrierea la newsletter!