I. O.U.G. nr. 96/2018 privind prorogarea unor termene, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative

Printre cele mai importante modificari aduse de O.U.G. nr. 96/2018 se afla cele ale Codului muncii, privind:

  • introducerea criteriului salariului minim brut pe tara garantat la plata diferentiat in functie de nivelul de studii si al vechimii in munca;
  • dreptul salariatei de a isi prelungi contractul individual de munca, pana la implinirea varstei de 65 de ani.

Pana in prezent, salariul minim brut pe tara garantat la plata este in cuantum unic, de 1900 lei. Potrivit modificarilor aduse Codului muncii, prin hotarare de Guvern se va putea stabili majorarea acestui salariu minim, in functie de nivelul de studii si de vechimea in munca.

O alta modificare importanta vizeaza dreptul salariatei de a isi prelungi contractul individual de munca, in termen de 60 de zile calendaristice anterioare indeplinirii conditiilor de pensionare (varsta standard si stagiul minim de cotizare). In acest caz, incetarea de drept a contractului individual de munca va interveni la implinirea, de catre salariata, a varstei de 65 de ani. Angajatorului ii este interzisa limitarea sau ingradirea dreptului salariatei de isi continua activitatea.

De asemenea, OUG nr. 96/2018 aduce importante modificari Legii nr. 279/2005 privind ucenicia la locul de munca, referitoare la:

  • perioada in care o persoana isi poate efectua ucenicia;
  • nivelurile de calificare pe care le pot obtine ucenicii;
  • aspecte privitoare la subventia de stat lunara acordata firmelor pentru semnarea contractelor de ucenicie.

O.U.G nr. 96/2018 a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 963/14.11.2018.

II. Decizia Inaltei Curti de Casatie si Justitie („ICCJ”) privind examinarea recursului in interesul legii declarat de Colegiul de conducere al Curtii de Apel Cluj privind stabilirea competentei materiale de solutionare a recursurilor declarate ca urmare a pronuntarii Deciziei nr. 369/30.05.2017 a Curtii Constitutionale, impotriva hotararilor pronuntate in apel de catre tribunale, in cauzele avand ca obiect cereri evaluabile in bani in valoare de pana la 200.000 lei

Prin Decizia nr. 369/30.05.2017, Curtea Constitutionala a Romaniei a declarat ca fiind neconstitutionala sintagma „precum si in alte cereri evaluabile in bani in valoare de pana la 1.000.000 lei”cuprinsa in art. XVIII alin. (2) din Legea nr. 2/2013, in conditiile prorogarii, pana la 01.01.2019 a dispozitiilor art. 483 alin (2) din Codul de procedura civila.

Astfel, s-a statuat ca, de la data publicarii in Monitorul Oficial a deciziei mai sus mentionate (20.07.2017), vor fi supuse recursului toate hotararile pronuntate in cererile evaluabile in bani, mai putin cele exceptate dupa criteriul materiei, prevazute expres in tezele cuprinse de art. XVIII alin. 2 din Legea nr. 2/2013.

Prin raportare la Decizia Curţii Constituţionale mai sus amintită, ICCJ a luat in examinare recursul in interesul legii declarat de Colegiul de Conducere al Curtii de Apel Cluj. Astfel, prin Decizia nr. 18/2018, instanta suprema a stabilit ca recursurile declarate impotriva hotararilor pronuntate in apel de catre tribunale, in cauzele avand ca obiect cereri evaluabile in bani in valoare de pana la 200.000 lei inclusiv, vor fi solutionate de catre curtile de apel.

Decizia ICCJ nr. 18/2018 a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 965/14.11.2018, fiind obligatorie.

III. Proiect de modificare a Codului de procedura civila

Numeroase modificarile ale Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedura civila sunt vizate de un proiect ce a fost adoptat de Senatul Romaniei si urmeaza a fi supus aprobarii Camerei Deputatilor, ca si for decizional.

Printre modificarile propuse, enumeram urmatoarele:

  • recunoasterea ca fiind depus in termen a actului de procedura transmis prin fax sau e-mail, in functie de data si ora primirii fax-ului/ e-mailului, atestate de calculatorul/ fax-ul de primire al instantei;
  • eliminarea obligativitatii depunerii raspunsului la intampinare;
  • stabilirea primului termen de judecata, in termen de trei zile de la depunerea intampinarii;
  • desfasurarea procesului fara prezenta publicului, in anumite situatii in care s-ar aduce atingere moralitatii, ordinii publice, intereselor minorilor, vietii private sau infaptuirii justitiei;
  • introducerea unui nou caz de suspendare facultativa a procesului: cand intr-o speta similara a fost sesizata Curtea de Justitie a Uniunii Europene cu o cerere de decizie preliminara;
  • recunoasterea, ca si cauza de repunere in termen din oficiu a caii de atac, a indicarii gresite, de catre instanta, a termenului de exercitare a respectivei cai de atac;
  • posibilitatea suspendarii cauzelor similare aflate pe rolul instantelor judecatoresti, pana la solutionarea unui recurs in interesul legii, atunci cand solutionarea respectivelor cauze depinde de dezlegarea problemelor de drept ce fac obiectul recursului in interesul legii.
  • modificarea competentei instantelor judecatoresti, dupa materie si valoare.

Proiectul de lege poate fi consultat pe web-site-ul Camerei Deputatilor.

 

Înscriere newsletter

Abonați-vă la newsletter pentru a fi la curent cu toate noutățile Avestis.

Vă rugăm să așteptați...

Mulțumim pentru înscrierea la newsletter!