I. Legea nr. 19/2020 privind acordarea unor zile libere parintilor pentru supravegherea copiilor, in situatia inchiderii temporare a unitatilor de invatamant

Potrivit acestui act normativ, se pot acorda zile libere unuia dintre parinti pentru supravegherea copiilor, in situatia inchiderii temporare a unitatilor de invatamant unde acestia sunt inscrisi, ca urmare a conditiilor meteorologice nefavorabile sau a altor situatii extreme decretate de autoritatile competente.

Pentru a putea solicita acordarea zilelor libere, salariatii trebuie sa indeplineasca cumulativ urmatoarele conditii:

  • Au copii cu varsta pana la 12 ani, inscrisi in cadrul unei unitati de invatamant, sau copii cu dizabilitati cu varsta pana la 18 ani, inscrisi in cadrul unei unitati de invatamant;
  • Locul de munca ocupat nu le permite munca la domiciliu, sau telemunca.

Exista o serie de unitati in care zilele libere pot fi acordate numai cu acordul angajatorului, unitati din care amintim cele ale sistemului energetic national, ale sectoarelor nucleare, ale unitatilor sanitare si de asistenta sociala, etc.

Pentru zilele libere, salariatii vor beneficia de o indemnizatie in cuantum de 75% din salariul corespunzator unei zile lucratoare, dar nu mai mult de corespondentul pe zi a 75% din castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat. Indemnizatiile vor fi decontate din Fondul de garantare pentru plata creantelor, constituit conform Legii nr. 200/2006, numai pentru perioada in care autoritatile competente decid inchiderea unitatilor de invatamant.

Numarul de zile libere acordat va fi stabilit prin hotarare a Guvernului, pentru fiecare situatie in parte.

Legea nr. 19/2020 a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 209/14.03.2020, cu intrare in vigoare de la publicare.

II. Ordinul Ministrului Finantelor Publice nr. 1665/2020 privind stabilirea mijloacelor electronice de transmitere la distanta a actelor de executare silita si a procedurilor de comunicare a acestora

Actul normativ a fost adoptat ca urmare a necesitatii crearii unui mecanism privind automatizarea infiintarii si ridicarii popririlor bancare de catre organele de executare silita din subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala („ANAF”), in limita sumelor inscrise in actele de executare silita. S-a urmarit ca disponibilitatile banesti existente in conturile contribuabililor sa nu fie afectate peste limita sumelor inscrise in adresa de infiintare a popririi bancare si sa nu se produca sincope in activitatea desfasurate de acestia, iar ridicarea masurilor de executare silita prin poprire sa se realizeze cu operativitate.

Pentru realizarea acestor obiective, ANAF va pune la dispozitia institutiilor de credit, in spatiul privat de pe portalul acestei institutii, un sistem informatic prin care utilizatorii sa poata incarca si descarca documente. Astfel, actele de executare se vor comunica prin acest portal, utilizandu-se mijloacele electronice de transmitere la distanta.

Actul normativ include, in anexa, procedura de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanta catre institutiile de credit a actelor de executare silita, precum si conditiile in care aceasta se realizeaza.

Institutiile de credit care doresc sa adere la mecanismul implementat prin acest act normativ vor incheia conventii – cadru si vor realiza, impreuna cu ANAF, o reconciliere a informatiilor existente in bazele de date proprii, atat cu privire la masurile de poprire infiintate anterior intrarii in vigoare a actului normativ, cat si cu privire la actualizarea sumelor ramase de recuperat.

Ordinul M.F.P. nr. 1665/2020 a fost publicat in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 200/12.03.2020 si va intra in vigoare la data de 27.03.2020.

 

Înscriere newsletter

Abonați-vă la newsletter pentru a fi la curent cu toate noutățile Avestis.

Vă rugăm să așteptați...

Mulțumim pentru înscrierea la newsletter!