Atunci cand esti parte a unui business iti stabilesti obiectivele, urmaresti obtinerea unui profit, doresti sa te afirmi profesional, printr-un set de criterii si reguli care garanteaza succesul acestuia.

Existenta si definirea clara a unor valori in care sa crezi si pe care sa le sustii, care sa te ghideze in demersurile luate, reprezinta o conditie sine-qua-non pentru obtinerea succesului in afaceri. Valorile trebuie, insa, adaptate in permanenta, la specificul business-ului, la piata catre care te adresezi, la tipul de servicii pe care le oferi si, nu in ultimul rand, la propriul sistem de valori.

Ca si in viata, notiunea de „valoarea” in cadrul unui business are valente diferite si poate suferii multe modificari in decursul timpului, raportat la modul de dezvoltare, pozitia pe piata, tipul de business. Valorile dau forta unei companii si creaza imaginea sa pe piata.
Cand vorbim despre valoare, nu ne referim la valoarea materiala, ce se dobandeste prin stabilirea obiectivelor mentionate mai sus, ci la un sistem de cuantificare, plecand de la individ si ajungand la organizatie.

Formarea si aplicarea valorilor intr-un business, va spune multe despre tipul pietei la care te adresezi, va defini partenerii si ii va face sa reactioneze in contextul pietei concurentiale. Orice organizatie serioasa isi va cauta, pe termen lung, un partener de valoare, care sa corespunda propriilor valori. Din aceasta perspectiva, se va aplica principiul eliminarii valorilor inferioare, in sensul ca, daca nu faci fata unui sistem de valori diferit sau nu te adaptezi la un sistem superior, nu vei reusi sa colaborezi/conlucrezi.

Obiectivul oricarui business sanatos, are in vedere un plan in care afacerea se dezvolta, se maturizeaza, isi adapteaza serviciile si/sau produsele la modificarile si realitatile sociale si legislative, aflate in continua evolutie. Ceea ce oferi si cum oferi printr-un business, este ceea ce te defineste ca entitate juridica, si se reflecta in stabilitatea parteneriatelor de valoarea, ca o consecinta directa a propriilor valori.

Arta de a stii sa creezi si sa adaptezi aceste valori este secretul fiecaruia, este know-how-ul fiecarei companii de succes si al fiecarui individ in parte, determinanta pentru performanta si succes in orice context.

Un business are ca fundament componenta umana, care contureaza si se creaza celula de baza in functionarea eficienta si profitabila a oricarui sistem social sau organizational, fiind acea entitate care creeaza valoarea si defineste intregul fundament. Componenta umana la nivelul unui business se va defini si contura in acord cu valorile liderului. Fara sa vrem, propriu sistemul de valori se manifesta inconstient la nivel uman, fie ca suntem un competitor sau aliat, fie ca reprezentam o companie, un departament sau pe noi insine.

Atunci cand sistemul propriu de valori al unui individ se poate transpune in sistemul de valori din cadrul organizatiei, din care alege sa faca parte, se naste situatia ideala care duce la crearea unui cadru de conlucrare benefic pentru ambele parti, garantand succesul afacerii.

Nu exista o reteta a ierarhizarii valorilor intr-un business (oamenii, clientii, partenerii, cunostintele, pregatirea profesionala, operativitatea, comunicarea, etc), important este cum stii sa transpui aceste valorile, sa le aplici, sa le adaptezi si sa le dai propria valoare.

Intr-un sistem care, de cele mai multe ori, inca functioneaza dupa regula valorilor materiale, putini sunt cei ce apreciaza adevaratele valori, insa, chiar daca pare ciudat, aprecierea valorilor este o valoare in sine. Valorile sunt cele ce creaza numele si imaginea, dau forta unui business, ii definesc pozitia pe piata si lasa o marca proprie in sistemul de piata.

Aceasta este perspectiva noastra asupra valorilor business-ului nostru, valori pe care le impartasim cu fiecare colaborator al nostru si contribuie semnificativ la conturarea unei culturi organizationale aflata in permanenta perfectionare, dar foarte bine conturata.

Sa nu uitam niciodata ca succesul in afaceri depinde de valorile in care crezi!

Ovidiu Uibariu